Je eerste auto kopen is spannend. Want wat staat je allemaal te wachten? Wat moet je allemaal regelen? Waar ga je je eerste auto verzekeren ? En welke auto kun je nu het beste kopen als eerste auto?
Allemaal vragen die best belangrijk zijn en waar je uiteraard graag antwoord op zou willen hebben. Want je wilt plezier gaan hebben van je eerste auto, geen kopzorgen.
1) Weet wat je te wachten staat
Wanneer je besluit een auto te kopen, ook wanneer het je eerste auto betreft, dan zijn de kosten van de aankoop van de auto bij lange na niet de enige kosten die je voor de kiezen krijgt als autobezitter.
Sterker nog, er zijn zelfs kosten die iedere maand, ieder kwartaal of in ieder geval eens per jaar terugkomen. Dit zijn:
- Verzekeringspremie
- Wegenbelasting
- Eventuele parkeervergunning ( vaak als je in een stad woont)
- APK-keuring en onderhoud
Hoe hoog die kosten zijn hangt onder andere af van de grootte van je auto. Zeker waar het om het verzekeren van je auto en de wegenbelasting gaat.
Hoe hoog de kosten voor APK en onderhoud zullen zijn hangt voornamelijk af van de staat van onderhoud waarin je auto verkeert. Wanneer je auto door de vorige eigenaren altijd goed onderhouden is en de auto heeft altijd op tijd zijn onderhoudsbeurten gehad, dan zou het met de kosten voor de APK en het onderhoud nog wel eens mee kunnen vallen.
2) Weet wat je allemaal moet regelen, uitzoeken en moet bedenken
Het is slim om een paar dingen al te gaan regelen, voordat je daadwerkelijk je eerste auto gaat kopen. Ten eerste is het slim om eens te gaan kijken hoe het staat met de financiële middelen voor de aanschaf en het financieren van de kosten die het rijden met een auto met zich meebrengt.
Je hebt al kunnen zien dat bepaalde kosten steeds terug zullen blijven komen. Bovendien zul je brandstof moeten kopen als je wilt rijden. En zoals je wellicht weet is brandstof, zoals Diesel of benzine niet goedkoop in Nederland.
Een liter benzine bijvoorbeeld, kan zomaar 1,70 Euro per liter kosten. Zelfs een redelijk zuinige auto rijdt slechts 15 kilometer op één liter brandstof. Een automobilist die maar weinig rijdt, zal vaak nog steeds zo’n 10.000 kilometer per jaar rijden. Om die kilometers te kunnen rijden heb je tussen de 650 en 700 liter brandstof per jaar nodig. Wat neerkomt op een bedrag van tussen de 1100 en 1200 Euro per jaar. Dat is simpelweg zo’n 100 Euro per maand, wat je minimaal aan brandstof voor de auto kwijt zal zijn.
Daarnaast is het slim alvast te gaan bekijken met welke autoverzekering je het voordeligst uit zal gaan zijn.
En als je in de stad woont dan is het een must om, voordat je een auto gaat kopen, eerst je parkeervergunning te regelen als je die nodig hebt. Omdat het anders onmogelijk is, je auto voor de deur van je huis te parkeren. En als het al mogelijk is, dan zal parkeren voor je deur je een bom duiten gaan kosten zolang je nog geen parkeervergunning hebt.
3) Welke auto je het best als eerste auto kopen kan
Misschien wil je wel het liefst direct een Volkwagen Golf GTI kopen of één van die andere Hot Hatches zoals de soortgenoten van de GTI ook wel liefkozend worden genoemd. Het zijn zonder meer auto’s waar je bijzonder veel plezier aan kunt beleven. Maar ze brengen ook wat serieuze nadelen met zich mee. Die zijn ondermeer:
- Een GTI wordt gekocht om hard mee te kunnen gaan. En vaak is er dan ook stevig mee gereden door vorige eigenaren. Dat is niet zo heel erg, zolang er ook goed onderhoud gepleegd wordt aan de auto. Maar juist daar mankeert het dan nog wel eens aan, zeker wanneer de auto al wat ouder is en meerdere eigenaren heeft gehad. Een dergelijke situatie kan eenvoudig leiden tot hoge reparatiekosten. En deze reparatiekosten zal je bij je eerste auto niet graag voor je rekening nemen.
- Veel verzekeringsmaatschappijen zijn niet dol op jonge mensen die net hun rijbewijs hebben en een GTI of een vergelijkbare auto met veel vermogen en een hoge topsnelheid willen gaan rijden. Bij menige verzekeringsmaatschappij zul je jouw GTI dan ook niet kunnen verzekeren wanneer je nog jong bent, net je rijbewijs hebt en nog niet zoveel schadevrije jaren hebt opgebouwd.
Veel slimmer is dan ook om het kopen van een snelle, sportieve, flitsende auto nog even uit te stellen en eerst een paar jaar te gaan rijden is een kleine, zo goedkoop mogelijke auto. Zoals bijvoorbeeld een Peugeot 106, Fiat Panda of een Renault Twingo. Dit zijn drie voorbeelden van een ideale eerste auto omdat:
- Ze goedkoop zijn in aanschaf.
- Ze goedkoop zijn in onderhoud. Temeer omdat je er door de eenvoudige techniek ook goed zelf aan kan sleutelen.
- Ze zijn door hun relatief lage nieuwwaarde goedkoop te verzekeren.
- Ze zijn door hun lage gewicht goedkoop in de wegenbelasting.
- Ze gaan door hun kleine motor en lage gewicht zuinig om met brandstof.
Bovendien hebben de Fiat Panda en Renault Twingo beiden een (internet)club van enthousiaste eigenaren die elkaar helpen. Onder andere met onderdelen voor de betreffende auto’s en tips bij problemen met de auto’s.
4) Jouw eerste auto verzekeren
Als je een auto gaat kopen, zul je ‘m ook moeten verzekeren. En als het om je eerste auto gaat, dan zou je nog best wel eens wat vragen kunnen hebben over hoe je jouw eerste auto nu het beste kan gaan verzekeren.
Wat vaak voorkomt is dat een eerste auto op naam van één van de ouders wordt verzekerd, want dat scheelt lekker in de verzekeringspremie. Echter, heel slim is het niet om de auto door je ouders te laten verzekeren, wanneer ze er zelf niet in rijden.
Verzekeringspremie wordt hoofdzakelijk berekend op basis van de nieuwwaarde van de auto. Waarbij het niet uitmaakt of de auto inmiddels al 15 jaar oud is. De goedkoopste autoverzekering voor je eerste auto, krijg je zeker als beginnende automobilist alleen maar voor elkaar wanneer je een auto koopt die een zo laag mogelijke nieuwprijs heeft.
Zeker wanneer je een auto koopt die ouder is dan 10 jaar, is de auto met een simpele WA verzekering meer dan voldoende verzekerd. Voornamelijk omdat een oude auto bij schade al vrij snel total loss verklaard zal worden.
5) Zo houd je de kosten van rijden en onderhoud laag
Dat autorijden geldt kost, heb je eerder in dit artikel al kunnen ontdekken. Maar zeker als je nog maar je eerste auto gaat rijden, zou het eigenlijk niet meer moeten kosten dan strikt noodzakelijk.
De eerste aanzienlijke besparing doe je al, wanneer je er bij het kopen van je eerste auto voor zorgt dat je een auto bemachtigd die bij voorkeur:
- Een nieuwe APK heeft.
- Nieuwe banden heeft.
- Een nieuwe accu heeft.
- Een nieuwe uitlaat heeft.
- Altijd goed door een garage onderhouden is geweest.
Wanneer je een auto vindt, waarbij dit allemaal voor elkaar is, dan mag een dergelijke auto best wat duurder zijn om te kopen. Want zeker banden en een uitlaat laten vervangen kan al snel in de papieren lopen.
En wanneer een auto altijd netjes onderhouden is geweest, dan zal de kans niet zo heel groot zijn dat er binnenkort iets aan de auto zal gaan mankeren. Wat betekent dat je in ieder geval de komende tijd zorgeloos kunt rijden en dat je jezelf ook om de eerst volgende APK niet echt zorgen hoeft te maken.
Motorolie en ruitensproeiervloeistof kun je uiteraard bij een tankstation kopen, maar kijk voor deze vloeistoffen ook eens bij de bouwmarkt of de supermarkt zoals de Aldi en de Lidl. Dat zou je wel eens een fikse duit kunnen schelen.
Je auto naar de garage brengen voor reparatie is niet goedkoop. Want ook de lokale onafhankelijke garage zal al snel 60 Euro aan arbeidsloon per uur in rekening brengen. En daar zitten de onderdelen dan nog niet eens bij in.
Kijk dan ook altijd eerst of je iets toevallig niet zelf kunt repareren. Want met alles wat je zelf kunt repareren, houd je 60 Euro per uur in de zak. En dat kan in een middagje zelf sleutelen als snel een lekkere besparing opleveren.
Wanneer je de 5 tips uit dit artikel goed in je achterhoofd houdt bij het kopen van je eerste auto, maak je voor jezelf de kans aanzienlijk groter dat het rijden in je eerste auto in ieder geval een aangename aangelegenheid wordt.
(door: http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/je-eerste-auto-kopen-5-tips.htm)